tisdag 25 november 2008

Sara Teleman har varit med förr



Hallå hej Sara Teleman. Du har ju varit engagerad i Kolla! i många år. Även du är med i redaktionen för Kolla 2009. Nu vill vi veta lite mer om dig, du som är en sådan mångsysslare.

Kan du inte börja med att berätta om din bakgrund vad har du gjort dom senaste åren?
Jag är född i Halmstad, läste grafisk design och illustration på HDK, l'Esag i Paris och på Konstfack. Började skriva i t ex Bibel, Darling och DN under skoltiden, mest för att få träffa roliga och intressanta människor.
Efter examen fortsatte jag att skriva och rita. Numera jobbar jag halvtid på Iaspis (www.iaspis.se) och övriga tiden skriver jag böcker om design och illustration (www.sarateleman.com). Och ritar.

Hur tycker du själv bäst om att jobba, vilken typ av projekt och med vad?
Vilken typ av jobb jag gör är inte så viktigt. Däremot spelar det roll
om jag har lugn och arbetsro. Därför kan man säga att jobb som ger lön
för mödan är de bästa jobben. "Lönen" kan bestå av olika saker:
rimlig ekonomisk kompensation, utveckling eller prestigefylla.

Har du själv skickat in till någon tävling någon gång?
Ja.

Vad tycker du om tävlingar för vår yrkeskår? vad är dom bra för? Och vad kan vara dåligt?
Att medverka i tävlingar kan vara ett bra sätt för illustratörer att hitta varandra. Och för nya kunder att hitta oss. Att vinna en tävling är en fjäder i hatten och en välkommen bekräftelse i en bransch där ingen objektiv kvalitetsmärkning är möjlig.
Att anordna en tävling kan vara ett bra sätt att visa upp hur illustration ser ut idag. Hur man kan
använda illustration.
Tävlingen kan ha en dålig effekt om underlaget, dvs tävlingsbidragen, inte är tillräckligt många och bra. Då tvingas man visa upp ett icke-representativt urval.

Vem är din drömföreläsare till Kolla! dagen 2009?
Marjane Satrapi, Miranda July, Nora Ephron, Monica Hellström, Chris Ware, Martin Kellerman, Petra Mede, Dame Darcy, Carrie Fisher, en japansk hår-illustratör som jag inte kommer ihåg vad han heter, Gunnel Linde...

Inga kommentarer: