torsdag 20 november 2008

Lars Fuhre We love U




Sen fick vi lyssna till Lars Fuhres betraktelser och reflektioner. På ett roligt och mycket varmt vis berättade Lars i tolv punkter om tendenserna inom grafisk form & illustration. Lars har alltid sin kamera med sig och dokumenterar stort och smått i sina personliga iaktagelser. Den här dan fick vi komma in i Lars Fuhre världen och det var ett sant nöjd. Via 12 rubriker som började med Processen tog Lars oss med i sin resa.

Jag blev alldeles upplyft och glad av allt Lars berättade om. Hur han tycker så mycket om bandet Detektivbyrån som står mycket för det analoga på sätt och vis och samtidigt kan han helt gå igång på moderniteter som Iphonen han just införskaffat. Just kombinationen av det mer analoga som möter det digitala. Detta illustrerade Lars lyckligt genom att spela upp Detektivbyrån i sin Iphone och hålla microfonen mot Iphonen så vi alla fick lyssna.
Lars såg sig som en generalist, som han tyckte var ganska typiskt för en Art Director. Att man kan lite om mycket. Jag är beredd att säga att Lars är något av en renässansmänniska människa för mig. Lars om du läser det här skulle jag vilja att du la in alla dina rubriker.

På dom väldigt mörka bilderna tagna med min mobiltelefon, tyvärr ingen Iphone, är det en av dom tolv orden, färgen svart som Lars resonerar kring. I en spaning som denna måste man ju ha med en färg och Lars tycker att svart är en färg han ser breda ut sig. Inte bara på kläder som man lätt kan tro, utan i inredningar, på fasader sa någon i publiken. Bilden efter är Stefan Sagmeister och ett projekt han gjort. Bilden längst ner på Lars, där han syns, har Dick Schyberg tagit.

3 kommentarer:

Lars Fuhre sa...

My pleasure:

01 PROCESS
02 HAND
03 INDIVID
04 FOLK
05 RUM(SLIGHET)
06 HEMLIGHET
07 INTERNATION
08 MILJÖ
09 PLATS
10 KOMBO
11 SVART
12 ARBETE

Tack Nina,

Lars

Kolla! sa...

Lars va bra. Då kan dom som vill följa dina rubriker. Helst hade jag velat kunna lägga ut din föreläsning på Youtube, men tyvärr filmade ingen denna gång tror jag.

Mattias Adolfsson sa...

Bra att Lars listade orden blev förhörd av min fru efter mötet vilka de var, kom inte ihåg mer en process och svart. Ett mycket intressant föredrag.