tisdag 25 november 2008

Clara von Zweigbergk i Kolla redaktionen.


Hej Clara von Zweigbergk. Du är ju med i Kolla! redaktionen som jobbar med tillsättning av jurys samt Kolla! dagen 2009. Jag tänkte ställa lite frågor till dig.

Vad tycker du om tävlingar för vår yrkeskår? vad är dom bra för?
Marknadsföringssyftet är troligtvis den största anledningen till att man deltar i en tävling.
Men det är förstås bra för ens självförtroende om man vinner, vilket kan vara nog så viktigt.

Hur tycker du själv bäst om att jobba, vilken typ av projekt och med vad (eftersom du jobbar både med grafisk form och illustration)?
Jag tycker om variation, dvs både långa och korta projekt, gärna ett litet inbjudningskort samtidigt som en bok. Jag gillar även att varva mellan att själv driva ett projekt, jobba i par samt ingå i större grupper. Jag har haft många samarbeten med arkitekter och produktformgivare och tycker om att gå in i närliggande områden. Ibland enbart som grafisk formgivare men även som samarbetspartner i t ex ett produktdesignsprojekt. Enligt mig kan man applicera sitt formspråk på en hel del utanför sin egen zon. Det bästa för mig är ett samarbete mellan yrken där formspråket återspeglas i möbler, rum, styling, grafisk form, illustration, textilier... när det blir en enhet, där var och en får kliva ur sin nisch och titta på helheten.

Beträffande illustration eller grafisk form tycker jag om just mixen, det ena ger ofta till det andra. De senaste åren har jag jobbat mest med grafisk form men ritar, om så bara för mig själv, nästan varje dag.

Berätta lite om din bakgrund, vad har du gjort sen du gick ut Beckmans?
Idag jobbar jag som frilans inom grafisk form och illustration här i Stockholm. I fyra år, mellan 2002-2006 var jag grafisk formgivare på Lissoni Studio i Milano (arkitektur, produktformgivning, styling, art direction och grafisk form) med kunder som Boffi, Alessi, Armani, Porro, Living Divani etc. Dessförinnan arbetade jag ett år i Los Angeles som grafisk formgivare på produkt- och arkitektkontor.

1997 startade jag Rivieran Design Studio (till 2001), tillsammans med Buster Delin och Olof Söderholm, Rivieran var ett av Stockholms första designkollektiv och bestod av illustratörer, grafiska formgivare, modedesigner, journalister, inredare, produktformgivare, mm.
Jag har också jobbat med med Carouschka 94–97, bla grafisk formgiving av två böcker (Collection of Poems och Collection of Tickets). Vi arbetade också fram CityMails nya profil. Jag utbildade mig på Beckmans 91–94 (Reklam) och kompletterade med ett år på Art Center i Pasadena (Los Angeles), med print, grafisk form och illustration.

Vem är din drömföreläsare till Kolla dagen 2009?
Många.. Jag är väldigt svag för Patricia Urquiola, både som person och som designer.
Karen&Andy från This is a Magazine skulle jag gärna se. Vi har jobbat fram en lång lista av roliga och intressanta personer som kan tänkas föreläsa på Kolla! 2009.

Inga kommentarer: