tisdag 9 december 2008

Malin Ericson, Creative Director Baron&Baron NY ordförande i juryn för grafisk design Kolla! 2009





Hej Malin! Det är roligt för Kolla! tävlingen att vi får ytterligare ett så internationellt namn med dig som ordförande i juryn för grafisk design.

Kan inte du berätta lite om din bakgrund för dem som inte känner till dig.
Jag är född och uppvuxen i Stockholm. Gick på Beckmans School of Design 1988 - 1991.

Vad jobbar du mest med idag?
En väldig blandning... jag jobbar med mode kampanjer (calvin klein, pringle, ferre, etc) och en hel del "fragrance"... designar parfym-flskor, förpackningar, reklam-koncept för print advertising och reklam-filmer (calvin klein, armani, viktor & rolf, etc)... och så en och annan logotype, vissa bok-projekt, corporate identities, osv...
Ibland gör vi "udda", enstaka projekt (se vår web sida och "special projects") fast jag gör ingenting sånt just för tillfället (den här månaden, haha).

Vilket jobb är du mest nöjd med genom åren? något favorit uppdrag kanske?
Oj... det är så mycket som varit kul och spännande genom åren... olika kategorier. Jag är glad över att jobba med så mycket olika typer av projekt. Det jag tycker mest om är de jobb vi gjort spontant, när vi fått tillfälle att jobba kreativt och direkt utan för mycket fram-och-tillbaka. Tyvärr kan det bli lite "corporate" med en del större företag ibland. Jag är ofta väldigt uppslukad av projekten under tiden då jag jobbar med dem, men tittar sällan tillbaka på jobb som är avslutade. Ofta ligger väldigt mycket jobb och många bra idéer (som aldrig sett solens ljus...) bakom slutprodukten. Mycket av det bästa jag gjort kanske aldrig någonsin har blivit producerat av olika anledningar...

Vad tycker du kan vara bra med att skicka in bidrag till en tävling, som denna för illustration och grafisk design bland annat?
Att andra får tillfälle att se vad man gjort. Det är rätt omöjligt att hålla reda på allt som produceras och det här är ett tillfälle att synas i ett sammanhang med andra utvalda bidrag.

Tycker du det finns saker som skiljer åt när man jobbar i Stockholm kontra New York?
Jag har jobbat så pass lite i Stockholm så det är svårt för mig att svara på. Jag jobbade lite innan jag gick på Beckmans och en del under somrarna då jag fortfarande gick i skolan. Men hela mitt egentliga yrkesliv har jag bott och arbetat i New York. Stället jag jobbar på är nog heller inte särskilt representativt då det gäller andra byråer i New York... Vi är relativt små och vi jobbar mycket internationellt, ganska "flytande" och spontant. Självklart finns här en känsla av öppenhet som kanske inte finns (eller fanns?) i Stockholm, här finns utrymme för alla.
Här är allt större... i alla sammanhang.

Malin Ericson/Baron&Baron kommer att vara med i det tredje Kolla! samtalet i februari tillsammans med illustratören Mats Gustafson lett av Nina Beckmann. Vi återkommer med datum för detta i god tid.

Inga kommentarer: