onsdag 3 december 2008

Dan Berglund gör en bild dagligen


Hej Dan! Du är ju också med i Kolla! redaktionen så nu vill jag höra lite mer om dig och hur du resonerar.

Har du själv skickat in till någon tävling någon gång?
Ja det har jag gjort, Jag har vunnit någon gång, och förlorat ibland, Det har känts märkligt att bli bedömd och jämförd under otydliga kriterier. Men om man vill åt priset, som ofta är glimmande pengar är det ju bra.

Vad tycker du om tävlingar för vår yrkeskår? Vad är dom bra för? Vad kan vara dåligt?
Det är svårt att skilja innehåll och formgivning, Till exempel när en modetidning skall jämföras med din lokala matbutiks receptbroschyr under kategorin grafisk design.
En tävling skulle däremot kunna vara bra för att samla och uppskatta ämnet i fråga.
Men jag tycker att det är viktigt att vara tydlig med vad som skall bedömas så att man lätt kan se vad och varför något fått en utmärkelse!
Det är nog inte för ens då jag finner en tävling riktigt trovärdig.

En annan poäng med att anordna en tävling inom vår kår kan ju vara om man har en vision om att uppskatta en viss typ av formgivning.
För att man vill ge den man tycker är bäst i sitt slag ett fint pris som uppskattning för ett bra arbete, Och detta är ju en fin gest i sig!

OK, bra att höra hur du ser på tävlingar. Kan du inte berätta lite var du kommer ifrån?
Jag är uppvuxen på den svenska landsbygden i en liten by vars existens bygger på en fabrik som tillverkar aluminumfolie som du sedan gömmer dina mackor i.
Efter arton år lämnade jag barndomsgatan för att flytta till Stockholm I hopp om att kunna livnära mig på mina bilder. Intresset för teckning fanns hos mig, och det var att rita som jag tyckte om.

Jag har studerat en förberedande utbildning i konsthantverk och lärt mig en hel del, sedan sökte jag in till Beckmans reklam och grafisk designlinje. Ett gäng år senare och med en examen under armen jobbar jag nu som frilansande Illustratör.
Och det är ju skoj!

Hur tycker du själv bäst om att jobba, vilken typ av projekt och med vad?
Jag är extremt fascinerad av linjer, dom rinner ur pennor på hittegods som väggar eller kopieringspapper, Sedan åker dom in i min dator, och ut igen.
Dom hamnar runt jorden på olika platser, ibland i en bok, ibland i en tidning, ibland på en TV, ibland i en dator, ibland på en mugg, eller kanske på en kudde eller på någons fina tröja?

Linjerna blir till bilder som ofta föreställer stora världar som berättar något. Det kan vara alltifrån en liten fantasi om att småfåglar begravs i molnen, till omfattande projekt om världshavens hårda förhållanden.
Jag gillar att samarbeta och utmana mina fördomar om Illustration.

För mig är Illustration inget som stannar i en penna, Linjerna blir till 3-dimensionella skulpturer i alla omöjliga varianter med ursprung ur teckning. Det är som att hoppa in ett A4-papper och se linjerna från alla vinklar, skära dom med kniv och forma dom med händerna. Att förflytta teckning in i ett rum gör det möjligt för mig att samarbeta med exempel film eller foto. I sådana typer av samarbeten trivs jag bra!

Vem är din drömföreläsare?
OJ!!1! Jag snöar ofta in på något en period för att sedan hitta något nytt att digga! Just nu peppar jag på Rob Ryan för att han har en så fantastisk Idé och kompositions känsla!

Inga kommentarer: