fredag 19 december 2008

Jenny Mörtsell i juryn för Illustration




Hej Jenny! Roligt för oss på Kolla! att du sitter i juryn 2009. Jag tänkte fråga lite om dig, vad du gör och var du bor?

Vad jobbar du med just nu?
Just nu bor jag i New York sen ett par månader. För tillfället jobbar jag med ett par porträttillustrationer till en liten kampanj för ett (amerikanskt) solglasögonmärke som heter Super Sunglasses. Samt har precis satt igång med ett eget projekt tillsammans med fotografen Ruvan Wijserooiya. Emellanåt gör jag också illustrationer till Aftonbladets kulturbilaga.

Tycker du det finns saker som skiljer åt när man jobbar i Stockholm kontra New York?
Mycket är samma, men vissa saker skiljer sig. Jag tycker att man får lite mer respekt för sina estetiska val i New York, illustratören har lite högre status än i Sverige. Och som svensk har man ett äss i skortärmen redan från början, de älskar allt från Skandinavien och svenskar har gott rykte om sig att vara duktiga och proffessionella. Dessutom upplever jag att de uppdragsgivare jag har jobbat med här är mycket bättre på att vara trevliga och ge konstruktiv kritik blandat med att ge beröm vilket gör att man verkligen gör sitt bästa och på så sätt blir alla nöjda i slutändan!

Vad tycker du kan vara bra med att skicka in bidrag till en tävling, som denna för illustration och grafisk design bland annat?
Jag har alltid gillat tävlingar, särskilt efter man slutade skolan, och därmed också slutade få omedelbar respons på det man gör. Jag tror att alla som jobbar med illustration och grafisk design har den där gnagande oron att bli avslöjade att det de gör är helt värdelöst. Då kan det vara bra att ha ett Gulddiplom på väggen! Men bara det att välja ut och presentera sina grejer fint är en bra övning att ta sig själv på allvar, något man ju måste göra om man ska jobba med det här.
Dessutom, att ha varit med i Kolla-katalogen har gett mig väldigt mycket mer respons från Art Directors och andra illustrationsköpare än tex. att vara med i en betalbok typ Le Book.

Har du själv tävlat med det du gör tidigare?
Ja jämt! Jag försöker skicka in till så mycket som möjligt så länge det inte kostar skjortan i anmälningsavgift.

Berätta om din bakgrund.
Jag är född och uppvuxen i Stockholm, har gått på alldeles för många förberedande konstskolor samt pluggat grafisk design på HDK i ett år sen Grafisk Design & Illustration på Konstfack där jag tog masterexamen 2004. Sedan dess har jag frilansat, först tillsammans med designgruppen Bravehat och de senaste två-tre åren som illustratör. Jag har dessutom bott ett halvår i Antwerpen, Belgien och i år har jag spenderat ganska mycket tid i New York.

Inga kommentarer: